Spis witamin i minerałów, które potrzebują Twoje włosy do idealnej kondycji

Wiecie co dziewczyny? Tak sobie ostatnio siedziałam i rozmyślałam na temat mojej całej pielęgnacji włosów i doszłam do jednego, bardzo ważnego (o ile nie najważniejszego) wniosku. Typowa kobieta ze mnie: planowałam kolejne zakupy produktów do włosów, zaczynając od maseczek, szamponów, kończąc na olejach, które świetnie sprawdzą się dla nisko i średnioporowatych włosów.

W pewnej chwili pomyślałam: “hola hola, czy kolejna maska lub szampon do włosów zmniejszą ich wypadanie, wpłyną na kondycję skóry głowy, odżywią włosy?”. Zamiast kupować kolejny produkt do włosów pora spojrzeć na dietę i to ją wzbogacić o cenne witaminy i minerały! Przecież włosy nie przestaną wypadać po zakupie maski czy mniej inwazyjnego szamponu. One wypadają, bo czegoś im brakuje od środka. Skóra głowy jest przesuszona, bo brakuje jej czegoś od środka. Włosy są matowe, bo brakuje im czegoś od środka. Pora się nad tym głębiej zastanowić i po prostu wdrożyć w życie, bo dieta jest jednym z najważniejszych “produktów pielęgnacyjnych” dla naszych włosów.

Jeśli włosy nie są dobrze odżywione, a skóra głowy domaga się nawilżenia i witamin – nie załatwimy sprawy kosmetykami. Zrobiłam mały research z listą witamin, minerałów i przykładowych produktów dla samej siebie i postanowiłam, że podzielę się tą wiedzą również z Wami. A więc dziewczyny, do dzieła, zadbajmy o nasze włosy również od wewnątrz. Wiem, że przed nami ciężka praca, a systematyczność to nasz priorytet, bo bez tego po prostu sobie nie poradzimy, To jak, wchodzicie w to ze mną? 🙂

IMG_2162

Bez zbędnego przedłużania podsyłam Wam pełną listę witamin i składników, które powinny się znaleźć w Waszym codziennym jadłospisie. To naprawdę niewiele, nie musicie wymyślać wyrafinowanych potraw.

♥ Witamina B przede wszystkim reguluje nasz metabolizm i wpływa na działanie układu nerwowego. Naukowy z Uniwersytetu w Meryland udowodnili, że witaminy z grupy B wzmacniają i poprawiają kondycję naszych włosów. Witamina B bierze udział w produkcji keratyny, pierwszym komponencie zdrowych włosów. Jej niedobór objawia się poprzez wypadanie włosów. Dodatkowo witamina ta zwiększa elastyczność włosów i chroni je przed nadmiernym wysuszeniem.

Źródła witam z grupy B: mięso; ryż brązowy, zielone ziarna, owsianka, ziarna słonecznika, brokuły, mleko, jogurty, pieczarki, banany, drożdże, pełnoziarniste pieczywo, orzechy włoskie, groch, produkty mleczne, szpinak, rośliny strączkowe, ziemniaki, nasiona dyni, sezam, grejpfrut, kalafior, buraki.

♥ Witamina D odpowiada za wygląd naszej skóry i wzmocnienie kości. Naukowcy udowodnili również, że wit. D pomaga tworzyć mieszki cebulowe – malutkie pory, z których wyrastają nasze włosy. Co więcej, witamina ta pobudza “uśpione” mieszki włosowe do wzrostu nowych włosów.

Źródła witaminy D: przede wszystkim słońce (już 20-30min na słońcu pokrywa aż 90% dziennego zapotrzebowania człowieka na tę witaminę!), ryby, tran, jajka, ser żółty, mleko krowie.

IMG_2169

♥ Witamina A (retinol) głównie odpowiada za nasz wzrok. Pomaga w produkcji sebum – naszej naturalnej, tej dobrej olejnej substancji pokrywającej skalp, przez co chroni włosy przed wysuszeniem i zniszczeniem.

Źródło wit. A: marchewka, szpinak, brzoskwinie, jajka, mięso, mleko, masło, ser, warzywa zielono listne, pomidor, papryka. margaryny, masła, brokuły, marchew, śliwki, dynia, szpinak, morele.

♥ Witamina E – pomaga zneutralizować wolne rodniki, często jest nazywana witaminą dobrze wyglądającej skóry. Wspomaga cyrkulację krwi, przez co zwiększa przepływ tlenu, a ten z kolei pobudza komórki do produkcji nowych włosów.

Źródła wit. E: nasiona (np. soi), orzechy, zboża, migdały, rzepa, oleje roślinne, kapusta biała, papryka czerwona i zielona, natka pietruszki, czarne jagody, pomidor, orzechy (laskowe i włoskie), pestki dyni, nasiona słonecznika.

♥ Wit. C niezbędna jest do prawidłowego działania układu odpornościowego (główna substancja antyoksydacyjna). Poprawia krążenie w skórze głowy.

Źródła wit. C: cytryna, pomidory, grejpfrut, truskawki, kiwi, biała kapusta, brokuł, brukselka, jarmuż, papaja, pomarańcza, papryka. 

MINERAŁY:

♥ Żelazo: cenny składnik, którego nasz organizm potrzebuje adekwatnie do spożywanych witamin. Żelazo ma wpływ na enzym biorący udział w budowie i wzroście włosa, a więc jest nam niezbędne do prawidłowego wzrostu. U kobiet często dochodzi do niedoboru żelaza po przebytej miesiączce, a więc jego braki powinny być regularnie uzupełniane.

Źródło żelaza: mięso, szpinak, pokrzywa, jajka, awokado, oliwki, sezam, ziarna słonecznika, natka pietruszki, groszek, orzechy, daktyle.

♥ Krzem: to taki mały uczestnik tworzenia enzymów – te z kolei biorą udział w tworzeniu kolagenu, który jest jednym z budulców naszych włosów czy też paznokci.

Źródło krzemu: skrzyp, pokrzywa, kozieradka. 

♥ Miedź: wzmacnia włosy, a wiec rozdwojone końcówki mogą nam mówić o jego niedoborze. Miedź wpływa również na prawidłowe przyswajanie żelaza przez nasz organizm.

Źródło miedzi: kakao, nasiona słonecznika, pestki dyni, czekolada gorzka, orzechy włoskie, groszek zielony, kasza gryczana, natka pietruszki. 

♥ Cynk: to składnik, który naturalnie odkłada się we włosach. Uczestniczy w procesach budowy włosa, a więc jego niedobór może objawić się właśnie ich wypadaniem.

Źródło cynku: produkty pełnoziarniste, jęczmień, żółte sery, pestki dyni, jajka, soczewica, kokos, kukurydza, groszek.

IMG_2170

 

Dziewczyny, będziecie korzystać z tej listy składników, które Wam podałam? Można je wydrukować i powiesić np. na lodówce, będzie przypominać o źródłach poszczególnych składników.

 

Zwracacie uwagę na to co znajduje się na Waszym talerzu? Staracie się uzupełniać niedobory witamin i minerałów?  Dajcie znać 🙂 

Prev post: 7 niezbędnych produktów, które powinnaś nosić w torebceNext post: Szczotka z włosia dzika – dlaczego warto i jak poprawnie jej używać

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

3 × five =

Autorka bloga

Cześć! Super, że jesteś! AdaBloguje to miejsce stworzone z myślą o Tobie. Znajdziesz tutaj mnóstwo ciekawostek oraz nowości z kosmetycznego świata. Wszystko to opisane w lekkiej i przyjemnej formie, zapraszam.Więcej o mnie

Darmowy Ebook do pobrania
Ostatnio na blogu